Consecinţele abuzului şi neglijării | Psiholog Psihoterapeut Psihiatru Coach | E-psiho.ro
Inregistrare
Autentificare
Inregistreaza-te
ca Specialist si promoveaza-ti articolele, evenimentele sau joburile
Pagina de facebook e-psiho Pagina de google plus e-psiho Canalul de twitter e-psiho Canalul de youtube e-psiho Feed RSS e-psiho Adaugare la bookmark e-psiho Adaugare ca motor de cautare e-psiho
Newsletter
Processing

Consecinţele abuzului şi neglijării

Consecinţele abuzului şi neglijării

2. Consecinţele abuzului şi neglijării - Evaluarea psihologică a copilului abuzat/neglijat


Abuzul nedepistat şi netratat poate avea consecinţe grave asupra dezvoltării copilului şi poate produce modificări majore asupra structurării personalităţii acestuia. Sunt mai uşor de identificat semnele şi simptomele ce apar în timp scurt după situaţia de abuz. Acestea depind de mai multe variabile :
-    tipul de abuz;
-    vârsta copilului în momentul comiterii abuzului;
-    nivelul de comprehensiune al victimei;
-    suportul post-abuz pe care îl primeşte de la reţeaua socială;
-    caracteristicile personale ale victimei (vulnerabilitate, rezistenţă la stres);
-    caracteristicile abuzului.

Semnele şi simptomele ce apar imediat după producerea abuzului sunt de tip somatic sau emoţional.
Un examen somatic al copilului abuzat poate evidenţia subdezvoltare, diferite leziuni diseminate pe mai multe părţi ale corpului (în caz de maltratare) sau numeroase leziuni traumatice de diferite stadii de vechime, care pot indica cu un grad mai mare de certitudine violentarea repetată practicată într-o perioadă variabilă de timp . Copilul poate avea vânătăi, zgârieturi, urme vizibile de arsuri, muşcături sau leziuni interne şi fracturi, îndeosebi la nivelul coastelor şi oaselor lungi. În cazul abuzului sexual apar traume ale zonei genitale sau rectale, boli venerice, sarcină.
Din punct de vedere emoţional, se evidenţiază teamă, fobii, amintiri obsesive, sentiment de insecuritate sau vinovăţie.

În timp, pot apare modificări la nivel cognitiv, emoţional şi comportamental: heteroagresivitate (violenţă verbală sau fizică), autoagresivitate (tentative suicidare, comportament autodistructiv), perpetuarea comportamentului abuzator, tulburări afective (anxietate, depresie, sentimente de vinovăţie), tulburări de relaţionare, disfuncţii în sfera sexuală (hipersexualitate, respingerea actului sexual sau tulburări în alegerea partenerului sexual).
Dr. John Briere, rezumând cercetările de specialitate, identifică o serie de simptome ce apar frecvent în cazul copiilor abuzaţi/neglijaţi:

- anxietate şi depresie (Freeman et al., 1993; Lanktree et al., 1991, Martinez & Richters, 1993; Pzonoos & Eth, 1985);
- stres posttraumatic şi disociere (Boney-McCoy & Finkelhor, 1995; Breslau, Davis & Andreski, 1991; Green et al., 1991, Singer et al., 1995; Wolfe, Gentile & Wolfe, 1989);
- furie şi violenţă (Friedrich, Beilke & Urquiza, 1988; Shakoor & Chalmers, 1991); tulburări de învăţare şi comportament (Boney-McCoy & Finkelhor, 1995; Horowitz & Cardarelli, 1990);
- simptome sexuale şi un comportament sexual necorespunzător vârstei, în cazul victimelor abuzului sexual (Friedrich, 1993, 1994; Gale, Thompson, Moran & Sack, 1988; Kolko et al., 1988) .

Acest articol nu poate fi preluat fara acordul nostru.